Jedzenie na poprawę humoru – dlaczego warto jeść pizzę?

Jedzenie na poprawę humoru to nie mit! Zostało naukowo udowodnione, że spożywanie niektórych produktów spożywczych pozytywnie wpływa na samopoczucie człowieka i poprawia nastrój. Wiele z nich można znaleźć na pizzy, dzięki czemu jest świetnym lekarstwem na chandrę. W poniższym tekście podpowiemy, co jeść na poprawę humoru i jak pobudzić wydzielanie hormonów szczęścia, m.in. dopaminy, serotoniny czy endorfin, odżywiając się według zasad zyskującej na popularności koncepcji mood food

Co to jest mood food? 

Życie w ciągłym biegu, stres i inne wyzwania, przed którymi stawia człowieka współczesny świat, niejednokrotnie odbijają się na jego samopoczuciu. W poszukiwaniu sposobów na poprawę nastroju coraz częściej czerpie się inspirację z natury. Doskonałym wyrazem wspomnianego trendu jest koncepcja mood food. Co to znaczy i na czym polega? Mood food w dosłownym tłumaczeniu oznacza nic innego jak „jedzenie” i „nastrój”, a więc odnosi się do jedzenia wpływającego na nastrój. Podejście łączy w sobie elementy dietetyki, psychologii oraz neurologii i opiera się na założeniu, że poprzez odpowiednie żywienie można poprawić zarówno swoje zdrowie psychiczne, jak i ogólne samopoczucie.

Zgonie z mood food jedzenie wpływa nie tylko na ciało, ale też umysł człowieka i choć w teorii nie jest to nic nowego, w praktyce z racji większej świadomości społeczeństwa na temat depresji i innych zaburzeń psychicznych budzi coraz większe zainteresowanie.

W niniejszym artykule wyjaśnimy, jak dieta mood food wpływa na poprawę nastroju, a także przedstawimy produkty, które warto spożywać, żeby poczuć się lepiej.

Jak działa mood food?

Jak działa mood food? Mechanizm działania związany jest tutaj z biochemią mózgu człowieka. Niektóre składniki odżywcze, takie jak kwasy tłuszczowe omega-3, tryptofan, magnez, czy witaminy z grupy B, są kluczowe dla produkcji neurotransmiterów, nazywanych „hormonami szczęścia”. Deficyt tych substancji może prowadzić do pogorszenia nastroju, uczucia zmęczenia czy nawet depresji.

Jedzenie na poprawę humoru – o co chodzi z mood food?

Gdy człowiek jest głodny, staje się rozdrażniony i ma problemy z koncentracją. Natomiast po posiłku od razu czuje przypływ życiowej energii, a na jego twarzy pojawia się uśmiech. Zwłaszcza dotyczy to jedzenia na poprawę humoru. Przez mood food należy rozumieć wszelkie produkty spożywcze i potrawy, które stymulują wydzielanie hormonów szczęścia, takich jak dopamina, serotonina czy endorfiny. Odpowiadają one za redukcję stresu, a także łagodzą ból, regulują gospodarkę hormonalną oraz temperaturę ciała. Im więcej organizm ich produkuje, tym większy poziom zadowolenia człowiek może osiągnąć.

Sprawdź też: Wpływ pizzy na organizm i samopoczucie

co jeść na poprawę humoru

Aby w pełni odpowiedzieć na pytanie, co jeść na poprawę humoru, warto przyjrzeć się poszczególnym hormonom szczęścia:

Serotonina – jest neuroprzekaźnikiem i hormonem tkankowym, który poza tym, że pełni ważne funkcje w organizmie, ma także pozytywny wpływ ma ludzkie samopoczucie. Powstaje w wyniku przemiany tryptofanu, a więc aby zwiększyć jej poziom, należy spożywać produkty zawierające ten aminokwas. Serotonina w jedzeniu powinna być dostarczana w odpowiednich ilościach, ponieważ jej niedobory mogą skutkować uczuciem przygnębienia, obniżeniem samooceny, a nawet większą ochotą na słodycze.

Dopamina – składowa tzw. katecholamin, produkowana przez komórki nerwowe znajdujące się w rdzeniu kręgowym i mózgu. Jej działanie polega na blokowaniu prolaktyny, wydzielanej podczas wysiłku fizycznego czy stresu. Dopamina w jedzeniu jest niezbędna, jednak jej zbyt wysoki poziom może prowadzić do halucynacji i urojeń. Z kolei skutkami niedoboru najczęściej są lęki oraz osłabienie motywacji.

Endorfiny – są to hormony peptydowe, składające się z różnych aminokwasów. Za ich produkcję odpowiadają poszczególne komórki nerwowe i przysadka mózgowa. Pozytywne działanie endorfin polega przede wszystkim na zmniejszeniu odczuwania bólu oraz redukcji poziomu stresu. Szczególny wpływa na wydzielanie tych hormonów, ma spożywanie odpowiednich produktów, warto więc zastanowić się, co jeść, żeby było więcej endorfin.

Oksytocyna – kolejny hormon peptydowy, na który składa się tylko 9 aminokwasów. Pełni wiele ważnych funkcji w organizmie, w tym odpowiada za odczuwanie emocji i odporność na stres. Trzeba jednak pamiętać, że oksytocyna w jedzeniu nie jest obecna. Można ją jednak dostarczyć innymi sposobami, m.in. poprzez seks, przytulanie, czy zabawę z pupilem.

Co jeść, żeby mieć dobry humor?

Pizza to typowe jedzenie na dobry humor! Zawiera wiele składników, które stymulują wydzielanie hormonów szczęścia, co skutkuje poczuciem zadowolenia po posiłku. Nic więc dziwnego, że uchodzi za tzw. comfort food, czyli jedzenie na poprawę humoru, przywołujące pozytywne skojarzenia, a nawet mające wartość sentymentalną. Przeczytaj nasz artykuł, aby poznać wszystkie powody, dla których pizza to świetny comfort food. Na pyszną pizzę, która poprawi Ci nastrój, zapraszamy natomiast do Pizzerii Muzycznej. Sprawdź nasze lokalizacje i złóż zamówienie przez aplikację, stronę internetową lub portal Pyszne.pl!

Pizza, która poprawia humor

Ale co jeść na poprawę humoru? Należy zadbać o to, aby pizza była bogata w składniki, stymulujące wydzielanie następujących hormonów:

  • serotoniny

Już zostało powiedziane, jak dla ludzkiego organizmu ważna jest serotonina. Co jeść, aby ją sobie dostarczyć? Przede wszystkim produkty, w których znajduje się tryptofan, a więc mięso, ryby, orzechy, nasiona i nabiał. To właśnie ten aminokwas wpływa na produkcję serotoniny.

  • dopaminy

W czym jest najwięcej dopaminy?

Szynka – warto wybierać pizzę z dodatkiem tego składnika, ponieważ zawiera cenny aminokwas – tyrozynę. Jest ona prekursorem dopaminy, co oznacza, że wspomaga jej wytwarzanie.

Sery – kolejny składnik, który sprawia, że przez organizm produkowana jest dopamina. Jedzenie pizzy posypanej serem mozzarella lub gouda to świetny pomysł, jeśli chce się mieć lepszy nastrój.

  • endorfin

Udowodniono, że ostre przyprawy, np. papryczki chili wpływają na zwiększenie wytwarzania endorfin. To doskonały pretekst do tego, aby zamówić pikantną pizzę 😉

Dieta mood food – korzyści

Dieta mood food może przynieść szereg korzyści dla zdrowia psychicznego oraz ogólnego samopoczucia. Do jej głównych zalet należą:

Poprawa nastroju – dzięki zwiększonemu spożyciu składników odżywczych, które bezpośrednio oddziałują na produkcję neurotransmiterów, takich jak serotonina i dopamina, dieta mood food wpływa na stabilizację i poprawę nastroju.

Redukcja objawów depresji i lęku – niektóre badania wykazały, że jedzenie bogate w cenne składniki odżywcze, takie jak kwasy omega-3, magnez, i probiotyki, przyczynia się do zmniejszenia objawów depresji oraz lęku.

Lepsza jakość snu – tryptofan, znajdujący się m.in. w orzechach i serach, pomaga w produkcji melatoniny, hormonu regulującego cykl snu, co z kolei przekłada się na lepszy i głębszy sen.

Zwiększenie energii i poprawa koncentracji – zdrowe nawyki żywieniowe wspierające funkcjonowanie mózgu są również odpowiedzialne za zwiększenie poziomu energii i poprawę koncentracji.

Wsparcie zdrowia jelit – dieta bogata w probiotyki i błonnik przyczynia się do zdrowia mikroflory jelitowej, co jest ważne nie tylko dla trawienia, ale także dla funkcji mózgu, zgodnie z koncepcją osi jelitowo-mózgowej.

Ogólne wsparcie dla zdrowia – dieta mood food zazwyczaj skupia się na całościowym podejściu do zdrowia, promując spożycie różnorodnych, pełnowartościowych pokarmów bogatych w składniki odżywcze, które wspierają ogólny stan zdrowia.

Mood food – czy warto?

Chociaż odżywianie się według zasad mood food nie jest panaceum na problemy zdrowotne, nie sposób zakwestionować pozytywnego wpływu tego sposobu odżywania na nastrój. Stosowanie diety, w której znajdują się produkty bogate w składniki poprawiające humor, może być jednym z elementów dbania o swoje zdrowie psychiczne. Warto jednak pamiętać, że w przypadku poważniejszych problemów zawsze należy skonsultować się z lekarzem lub specjalistą.